Hur man kan minska mobilanvändning?

Har du någon gång funderat på att minska mobilanvändning? Enligt en webbundersökning av SIFO var det absolut vanligaste nyårslöfte bland kvinnor var att börja äta hälsosammare och för männen var att de ska börja träna. Det som är med studien är att den hade enbart nio valalternativ och alla övriga löften hamnade under “annat”. De nio alternativen var följande:

  1. Äta hälsosammare
  2. Börja träna
  3. Stressa mindre
  4. Läsa fler böcker
  5. Få ordning på ekonomin
  6. Dra ner på alkoholen
  7. Ge vänner och familj mer tid
  8. Sluta röka eller snusa
  9. Skaffa nytt jobb

Det var dock upp till 44% som hade svarat att de har “annat” som val.  Om en färskare studie skall göras borde vi skriva in ett till löfte: Begränsa användning av tekniska prylar per dag. Det är kanske en klok idé att ha bland sina nyårslöfte att minska mobilanvändning och vara mer i nuet? Känner du någon som behöver tips på hur de kan vänja sig till en ny god vana? Kanske har du just spänningar kring nacke, axlar och ögon för att du har överansträngt dina muskler.

Här är 5 tips på hur du kan minska mobilanvändning redan idag:

  1. Stäng av notiser som stör dig. Olika notiser från olika appar gör att du blir störd under dagen. Om det inte är väldigt viktigt gå till inställningar och stäng ned notiser.
  2. Sätt din mobil i flygläge några timmar per dag. Bestäm tidsintervaller per dag då du inte skall använda din mobil.
  3. Håll koll på din användning under en dag. Räkna under en dag hur många gånger du låser upp din mobil. Notera hur mycket du tar upp din mobil. Bli uppmärksam om vilka appar du använder mestadels och fundera om det är värt den tiden, samt vad du annars skulle kunna göra med tiden.
  4. Ta inte med din mobil till sängen. Om du använder din mobil som alarm på morgonen, så skaffa dig en riktig alarmklocka. På så sätt så slipper du bli fast med mobilen på morgonen och att bli mer motiverad att kliva ur sängen för att starta din dag.
  5. Bestäm när du vill bli nådd. Oftast när det ringer och plingar till i mobilen svarar vi direkt motparten. Försök att vänja av detta att titta bara några bestämda tider per timme. Meddela detta till dina vänner och familj så de är medvetna om att du endast svarar under viss tid. Till exempel att du inte vill bli störd under arbetsdagen och tar gärna emot meddelande först under lunchtid eller strax innan jobbdagen är slut.

Lycka till och Carpe DiemFånga dagen!

minska mobilanvändning

Summary
Hur man kan minska mobilanvändning?
Article Name
Hur man kan minska mobilanvändning?
Description
Har du någon gång funderat på att minska mobilanvändning? Enligt en webbundersökning av SIFO var det absolut vanligaste nyårslöfte bland kvinnor var att börja äta hälsosammare och för männen var att de ska börja träna.
Author
Publisher Name
Sweetpain.se
Publisher Logo