Gummiband träning

Gummiband träning är både mycket effektivt och roligt. Du kan utöva många olika sorters träningar med ett enda redskap hemma i sovrummet. Förutom att du kan träna alla muskelgrupper med denna sorts träning så förbättras även balansen. 

Lider man av en skada och långsamt måste bygga upp styrkan igen så är gummiband det perfekta valet, då de tillåter dig att träna isolerade muskelgrupper på ett skonsamt sätt.

Har du inte redan provat på att träna med gummiband så gör det så fort du får chansen. Det är både roligt och kostnadseffektivt, och man slipper släpa sig iväg och trängas med andra på gymmet.

Tips på bra sajter att köpa gummiband till din träning

Gummiband ger mångsidig träning

När du tränar med gummiband får du en mycket mer mångsidig träning än vad du skulle fått av en maskin eller med vikter. Detta för att du kan använda din egen kropp i träningen för att justera styrkan och motståndet, men du kan också fokusera på olika muskelgrupper mycket lättare.

Då gummibanden även kommer i de olika styrkorna hård, medel och lätt så finns det något för alla. Oavsett om man är nybörjare eller proffs. För att öka eller lätta på svårighetsgraden kan man spänna eller släppa efter på gummibandet efter önskemål.

Vill man göra det extra svårt kan man använda sig av flera gummiband på en gång. Något att tänka på är att olika styrkor av band behövs för träning av olika delar av kroppen. Exempelvis behöver du starkare band med mer motstånd för benövningar, men band med lättare motstånd för träning av armarna. Bäst är att pröva sig fram och jobba sig uppåt.

Det behöver inte vara krångligt att lära sig träna med gummiband. Istället för att behöva lära sig helt nya övningar så kan man inkorporera gummibanden i välkända övningar som man använt sig av tidigare.

Ett exempel på en träning som lätt kan utföras med gummiband istället för en maskin eller vikter är träning av axlarna. Då står man helt enkelt med fötterna på mitten av gummibandet, i bredd med höfterna, och lyfter sedan armarna rakt ut och uppåt. För att lätta på styrkan kan man använda en fot istället för två.

När man har tränat ett tag så vänjer sig kroppen vid övningarna, då är det bra att mixa till det lite. Hitta nya övningar och testa att träna olika muskelgrupper för att få ut det mesta av din träning. Man kan även kombinera sin gummibandsträning med andra redskap.

Exempelvis kan man lägga till lättare vikter (hantlar) i övningen omnämnd ovan. Musklerna blir även mer tonade och smidiga i jämförelse med om man skulle använda sig av tunga vikter. Vill man däremot bygga på musklerna så går även det med gummiband. För att göra detta så är det långsamma utdragna rörelser som gäller.

gummiband träning grupp

Skonsam gummiband träning vid skada

Från början användes gummiband för att bygga upp styrkan efter en skada som medicinsk träning. Har man skadat sig och ska återuppta sin träning så är gummiband det bästa valet.

Detta eftersom att du kan välja att träna en väldigt isolerad muskelgrupp vid användning av just gummiband. Då du använder dig av din egen kroppsvikt som motstånd kan du lätt känna efter vad som blir för mycket. Denna sorts träning är även mycket skonsam mot nerver, senor och ben i det skadade området, och du minskar risken för att förvärra skadan.

Träning med gummiband även i områden som inte är skadade utökar blodcirkulationen, vilket även det hjälper skador i andra områden att läka bättre.

Eftersom att du kan träna isolerade muskelgrupper som du annars inte skulle komma åt med en maskin så förebygger även det skador i framtiden, då du bygger upp styrkan i dessa områden och gör dom mer tåliga.

Tränar man för att vara mer hälsosam och klara av sin vardag bättre utan att känna att man har krämpor i slutet av dagen så är förebyggande träning med gummiband mycket bra. Du kan bygga på styrkan i musklerna samtidigt som dom blir mycket smidigare och tåligare för att klara av en lång vardag.

Har du ett stillasittande jobb så är denna träning verkligen att rekommendera för att få igång musklerna igen. Som sagt minskas risken för skador i trötta och oanvända muskler avsevärt, samtidigt som du får en smidig och allsidig träning av hela kroppen.

En annan fördel med detta är att du kommer att känna dig piggare på jobbet, och ha mer energi över för att göra roliga saker på fritiden.

Olika varianter på gummiband för din träning:

De två första har lätt motstånd, skillnaden är att den ena är utan handtag och den andra med handtag. Det brukar oftast vara lite billigare att köpa utan handtag men handtag kan vara bekvämare när man ska utföra de olika övningarna med gummibanden.

Det svarta bandet med gult handtag är ger högt motstånd.

Slutligen är gummibandet med de tre band det gummiband som ger högst motstånd eftersom man har tre band samtidigt, som också går att byta ut till lättare eller tuffare gummibands träning.

Effektiv träning hemma eller på resan

Då gummiband är lätta och smidiga att använda kan du träna när som helst och var som helst. Vid träning med vikter behöver man alltid en partner närvarande ifall olyckan skulle vara framme, men med gummiband kan du träna själv utan sådana risker.

Har man en minut över under dagen kan man dra fram sitt gummiband och börja träna, vare sig man är hemma eller på kontoret. Du kan enkelt träna hela kroppen vart du än befinner dig; för att få tillgång till så många olika träningar som möjligt kan du även dra gummibandet runt ett stationärt föremål såsom ett dörrhandtag eller en trädgren om man befinner sig utomhus.

De får också plats i resväskan så du kan ta med dig träningen på resan. Då slipper du få ett avbrott i din rutin som kan vara svårt att komma tillbaka ifrån.

Många som tar ett uppehåll i träningen under resan har ofta svårt att börja igen när man kommer tillbaka till vardagen.

Undviker man då uppehållet och tränar på resan slipper man det problemet, och man kommer känna sig mycket bättre och mer tillfredsställd efter sin semester då man hållit igång träningen. Det ger dig mer självförtroende och motivation att fortsätta träna.

Förutom att träning med gummiband är lätt och smidigt så är det även mycket kostnadseffektivt. Istället för att slänga ut tusenlappar på ett medlemskap hos ett gym dit man bara tar sig några gånger i veckan så kan man träna hemma varje dag med gummiband.

Då kan göra nästan alla övningar med gummibanden som du annars skulle ha gjort på gymmet, allt till priset av en hundralapp eller två.

Om man är intresserad av att köra ett riktigt 30-pass där man går igenom hela kroppen där man förbränner 230-290 kalorier kan vi tipsa om följande video:

För ett kortare program finns det tips på 7 bra övningar som tränar hela kroppen på sidan nedan från Allas: 7 enkla övningar med gummiband

Summary
Gummiband träning
Article Name
Gummiband träning
Description
Gummiband träning är både mycket effektivt och roligt. Du kan utöva många olika sorters träningar med ett enda redskap hemma i sovrummet.
Author