Vad är gamnacke?

Ett vanligt resultat av att sitta mycket framför datorn eller att ägna mycket tid i sittande ställning åt böcker, mobiltelefon och surfplatta är gamnacke. Det innebär att man får en tydlig övergång mellan den övre bröstryggen och halsryggens nedersta del och ofta är detta kombinerat med en hopsjunken hållning med axlar som hänger fram. Man kan ha gamnacke utan att uppleva några fysiska problem, men ofta leder det till en onödig belastning för nacken som gör att man får ont. En anatomi som gör att man får gamnacke kan även vara medfödd.

Kopplingar mellan gamnacke och nackproblem

En framskjuten huvudposition och nacksmärta går ofta hand i hand. Positionen kan bero på såväl medfödda som på miljömässiga problem. En vanlig anledning till att man skjuter fram huvudet (sitter som en gam) är att man jobbar framför datorn och omedvetet för ansiktet närmare skärmen för att se bättre.

Denna position belastar musklerna runt kotpelaren. Det sätter dem i ett statiskt arbetsläge utan pauser, vilket gör att cirkulationen snart går ner. Detta i sin tur kan leda till smärta och problem i nacken.

Gamnacke

För mycket arbete i dålig position kan ge gamnacke

Förebygg och behandla gamnacke

Gamnacke är väl inte känt för att vara särskilt snyggt och dessutom är det förknippat med problem i området runt nacken. I värsta fall kan den långvarigt dåliga hållningen leda till förändringar i skelettet. Därför är det bra att aktivt motverka och behandla gamnacke genom att träna sin hållning och att tänka på hur man sitter, särskilt om man har ett kontorsjobb och spenderar många timmar framför datorn varje dag.

Några aktiva åtgärder du kan ta till är att:
• Kolla upp din syn så att du inte drar fram huvudet mot skärmen när ett par glasögon skulle kunna hjälpa dig att se bättre med en bra hållning.
• Se till att belysningen på arbetsplatsen är bra. Det är inte ovanligt att huvudet flyttar närmare skärmen på grund av dålig belysning.
• Träna din hållning.
• Om du får värk i nacken, sök hjälp så fort som möjligt.

Sitt rätt

Att sitta rätt kan vara värt att jobba på. Den ultimata hållningen i sittande ställning börjar i ryggens nedre del. Man bör sträva efter att sitta högt på sittbensknölarna för att hålla svanken i en rak position. Sträck upp ryggen och dra in hakan litegrann.

Detta är en bra utgångsställning, men för att man ska hålla denna i längden behövs det i princip alltid aktiv träning av rygg och hållning, till exempel armbågscrawl, roddträning, höga ryggresningar och stretching av bröstmusklerna. Dessutom är det fortfarande nog så viktigt för personer med stillasittande jobb att ta regelbundna pauser där man rör lite på sig.

Vård mot gamnacke

Gamnacke som inte leder till problem för patienten behandlas sällan inom sjukvården. Leder det dock till problem och smärta för patienten kan man få hjälp med lindring och terapeutiska övningar hos en naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut.

Om gamnacken beror på en medfödd deformitet i ryggraden eller om skelettet har förändrats till följd av en långvarigt dålig hållning kan det bli aktuellt med operation. Om operation behöver göras bedöms av en ortoped.

För mer information om ergonomi läs mer på Vårdguidens hemsida.

Summary
Vad är gamnacke?
Article Name
Vad är gamnacke?
Description
En förklaring på vad gamnacke är och varför det skapar nackproblem. Vi tar även upp hur man ska förebygga och behandla gamnacke samt när man ska söka vård.
Author
Publisher Name
Sweetpain.se
Publisher Logo