7 tips för att hitta mer tid att ta hand om dig själv

Den som idag inte har tid att ägna åt sin hälsa, kommer senare att få ägna desto mer tid åt sina sjukdomar. – Citat av Sebastian Kneipp

Många glömmer att ta hand om dig själv. Citatet här ovan är något man funderar på när man har spenderat en hel helg igen och kollat på en hel TV-seriesäsong. Tid är dagens lyxvara! Att ha tid över till att resa, vara med familjen, meditera dagligen, laga god mat, se alla säsonger av Homeland & Game of Thrones etc.

Här är 7 tips för att hitta mer tid att ta hand om dig själv och ha tid för ”annat” för att främja din hälsa:ta hand om dig

  1. Läsa modetidningar har blivit en lyx berättar en kollega till mig. Hon sa att den enda tid hon har tid är när hon har semester och får sin lästid på stranden. Tips är att riv ut de sidor som är intressanta och ta med dig en plastficka med artiklarna i din väska. Så fort du har väntetid i form av köande eller reser så tar du upp tidningsartiklarna och läser det istället för att skrolla igenom Facebook. Perfekt mobildetoxtid!
  2. Använd hörlurarna när du är i samtal så har du dina händer fria att göra annat. Varför inte massera dina axlar och skuldra med Sweet Pain massagekrok? Eller bara vattna de stackars blommorna?
  3. Träna upp att ta beslut snabbare och effektivare. Om det inte skiljer mycket mellan två resor så välj det som är tillräcklig bra. Perfektionism är inte alltid lönsamt om du tänker den tid du surfar runt och letar efter er ”perfekta” resa för att minsta kostnaden. Tid är pengar spendera den väl.
  4. Skriv ned en lista med det du behöver göra. Frigör dina tankar genom att skriva ned det så har du mindre att tänka på. Du kommer känna mer kreativ och ser lättare lösning till de saker som skall lösas.
  5. Planera din TV-tittande och Internetanvändning. Sätt en timer på hur mycket tid du skall se på TV och håll dig till det du har lovat dig själv. I snitt ser vi 2,6 timmar TV per dag och om vi minskar 5 timmar TV-tittande per vecka vinner vi 11 dagar på år i tid. Om du ändå tittar på TV, funder om du kan göra något samtidigt som vika kläder, stryka kläder eller massera dig själv.
  6. Låt inte teknologi sänka ned din fart. När du har mest energi på dagen är det bäst att inte låta teknologi sakta ned dig. När du ständigt kollar igenom e-post, surfar runt och zappar igenom TV skapar det en förslöande effekt på kroppen, du blir lättare uttråkad när du egentligen har mycket mer energi att göra nått mer. Använd din energi smartare med dagsformen.
  7. Starta dagen strategisk genom att lägga fram de kläder du skall ha på dig kvällen innan samt packar din väska. När du vaknar behöver du inte läsa senaste nyhetsflöde direkt eftersom de negativa nyheterna kan ge en trögare start på dagen. Låt inte annat distrahera dina morgonrutiner.

Kom ihåg att ta hand om dig själv!